Jyväskylän Veneseura ry Jyväskylän Veneseura ry




Jyväsjärven Regatta 11.-12.8.2012

Tutut nimet kärjessä vaikeissa tuuliolosuhteissa Jyväsjärvellä

Lauantaina 11.8.2012 Jyväsjärven Regatan ensimmäisenä kilpailupäivänä jouduttiin odottelemaan tuulta. Tuulen viritessä sekä järjestäjät että kilpailijat lähtivät vesille vain huomatakseen, että tuuli oli hyvin paikoittaista ja tuulen suunta vaihteli rajusti. Rataa jouduttiin muuttamaan pariin otteeseen ennen kuin kilpailijat pääsivät matkaan. Ensimmäisessä startissa mitattiin täysin vastakkaisia tuulen  puuskia, joten kilpailijat saivat olla tarkkana ja kärki vaihtui useasti. Tuusulanjärven Purjehtijoiden Matti Leppänen voitti ”Gamma”-veneellään, toisena oli Rosemarie Hartman samasta seurasta ja kolmantena Samppa J Salminen paikallisesta Jyväskylän Veneseurasta.

Toiseen starttiin tuuli asettui jonkin verran, mutta helppoa ei purjehtijoilla ollut vieläkään. Sijoitukset vaihtelivat, mutta ensimmäisenä maaliin kerkesi Samppa J Salminen ”Nikea”-veneellään, toisena ”ELF”-vene Lahden Purjehdusseurasta kipparinaan Henry Elfing ja kolmantena Rosemarie Hartman Tuusulanjärven Purjehtijoista.

Lauantain kolmanteen purjehdukseen tuuli nousi mukavasti ja tasaantui suunnan muutosten suhteen taas hieman. Otettuaan toisessa startissa viidennen sijan ”Gamma”-vene kiri tässä purjehduksessa kärkeen ja toiseksi tuli ”Pilvetär”-vene kipparinaan Lauri Hemming Helsingfors Segelförening-seurasta. Kolmantena maaliin tuli ”Masi VIII”-vene kipparinaan Kimmo Aromaa Merenkävijät-seurasta Helsingistä. Jo veneen nimi Masi VIII (kahdeksas) kertoo Aromaa-dynastian pitkistä purjehdusperinteistä jo sukupolvien takaa, nytkin Pirita Aromaa edusti taas uutta sukupolvea.

Sunnuntaina 12.8. jatkettiin todella tiukista asemista. mutta taas jouduttiin odottamaan tuulta Jyväskylän Lutakon satamassa. Odoteltaessa tutustuttiin uuteen lajiin, nimittäin ”suppaukseen” (SUP =stand up paddling). Lainelaudan päällä melotaan seisten ja suppauksen virallinen nimikin on seistenmelonta.

Ennen ensimmäistä purjehdusta säätyypin ominaisuudet työllistivät järjestäjiä: poijuja ankkuroitiin muutamaankin otteeseen. Kun sitten kisattiin, selvästi näki, että kilpailun voitto kiinnosti. Kilpailijat tekivät ankarasti töitä tuulen voimakkuuden ja suunnan vaihtuessa taajaan. Tuore EM-hopeamitalisti Samppa J Salminen ”Nikea”-veneellään otti ensimmäisen sijan, mutta Matti Leppänen, joka oli johtanutkin pariin otteeseen purjehduksen aikana, tuli heti toiseksi. Tämä tasoitti kärjen sillä nyt molemmat olivat yhdeksässä sijalukupisteessä ja molemmilla oli kaksi ykkössijaa. Kolmanneksi tuli Lauri Hemming ja neljänneksi Kimmo Aromaa.

Sunnuntaina oli ajallinen takaraja eli klo 14 jälkeen ei enää startata. Kun kello oli tässä vaiheessa jo yli yhden iltapäivällä, kaikki tiesivät että seuraava startti olisi ratkaiseva. ”Gamma” ja ”Nikea” taistelivat päivän toisessa purjehduksessa ja koko kilpailun viidennessä purjehduksessa ankarasti, jopa niin ankarasti, että myötätuuliosuudella Kimmo Aromaan ”Masi VIII” ja Lauri Hemmingin ”Pilvetär” livahtivat ohitse. Maaliin tultiinkin järjestyksessä ”Masi VIII”, ”Pilvetär”, ”Gamma”. Neljänneksi tuli koko ajan aivan loistavasti purjehtinut Rosemarie Hartman miehistössään Eeli Suutari-Jääskö ja Paulus Saari. Kolmikko edustaa myös nuorempaa sukupolvea Lightning-yhteisössä ja loistava, tasainen purjehtiminen oli upea suoritus. Kun viidenneksi jäi ”Nikea” oli kilpailu ratkennut.

Ensimmäiseksi sijoittui siis Tuusulanjärven Purjehtijien Matti Leppänen, miehistönä Tarja Hassinen ja Anna Tapanila (Heinolan Pursiseura), toiseksi tuli Jyväskylän Veneseuran Samppa J Salminen miehistönään Tero Kotimäki ja Heikki Nurmi ja kolmanneksi Merenkävijöiden Kimmo Aromaa miehistönään Pirita Aromaa ja Mika Aromaa.

Viklaluokka palasi Jyväskylään, mutta kärsi osanottajapulaa

Viklaluokka on purjehtinut aikaisemminkin Jyväskylässä jo SM-kilpailuissa, mutta kahteen vuosikymmeneen ei Viklakilpailua ole Jyväsjärvellä tai Päijänteen pohjoisosissa nähty. Hirveän kiehtovana ei Viklaluokan venekunnat Jyväsjärveä pitäneet, koska kuudesta ilmoittautuneesta vain kolme ilmestyi lähtölinjalle. Lauantain purjehduksista ensimmäisessä ”Stella”-vene voitti kipparinaan Anni Toija Turun Pursiseurasta, toiseksi tuli Kai Saarhelo Björneborg Segelföreningenistä ja kolmanneksi Kari Nyqvist SSÄgir-seurasta ”Carbon”-veneellään.

Lauantain kahdessa muussa purjehduksessa voitti Kai Saarhelo Jaakko Mikkonen miehistönään, ”Stella” ja Anni Toija toisena sekä ”Carbon” Kari Nyqvist kipparinaan kolmanneksi.

Sunnuntain starteista jäi pois jo heti alussa Kai Saarhelo, joten kahden Viklan osalle jäi kilpailla voitosta. ”Stella” voitti ensimmäisen purjehduksen, jolloin ”Carbon” keskeytti. Molemmat veneet luopuivat kilpailusta tämän jälkeen.

Vikla veneenä oli kuitenkin hieno näky Jyväsjärven vesillä ja tämän toisen klassikkoveneen soisi näkevänsä uudelleenkin keskisessä Suomessa. Sekä Vikla että Lightning on suunniteltu 1920-luvun lopussa ja 1930-luvun alussa, mutta kun edelleen löytyy ihmisiä, jotka haluavat nauttia näistä vauhdikkaista, ketteristä ja sulavalinjaisista klassikoista, molemmat luokat ovat edelleen todella suosittuja niin Suomessa kuin maailmalla.

Lightning-luokan tulokset

Viklaluokan tulokset

Kuvalinkkejä kilpailusta

1. Lightning luokan Nikea (edessä) ja Gamma. Nikea Samppa J. Salmisen ohjaaman, miehistönä Tero Kotimäki ja Heikki Nurmi, Gamma Matti Leppäsen ohjaamana, miehistönä Tarja Hassinen ja Anna Tapanila. Nikea kuuluu Jyväskylän Veneseuraan ja saavutti kesällä EM hopeaa. Kuva Timo Siltala.

2. Lightning luokan Tuula (vasemmalla) ja Nikea. Tuula Hannu Kolehmaisen ohjaamana, miehistönä Kari Elivuo ja Ilari Lilja, Nikea Samppa J. Salmisen ohjaaman, miehistönä Tero Kotimäki ja Heikki Nurmi. Kummatkin veneet Jyväskylän Veneseurasta. Kuva Timo Siltala.

3. Lähdön odottelua tuulen tyynnyttyä. Laura Pesola ja Saara Kuisma odottelevat vesille pääsyä Sakari Pesolan tehdessä viimeiset tarkastukset. Kuva Timo Siltala.

4. Jyväskylän Veneseuran (JVS) junioritiimin Lightning-luokan Atsula. Ohjaajana Heikki Tulomäki, miehistönä Suvi Souru ja Juuso Vuorinen. Kuva Timo Siltala.

5. Lightning-laivue tulossa alakääntömerkille. Myötätuuleen purjehditaan värikkäillä spinaakkereilla. Kuvat Timo Siltala.

6. Vikla-luokan vene Stella. Kipparina Anni Toija, miehistönä Pekka Toija. Erinomainen purjehdus hankalasti vaihtelevassa tuulessa. Kuva Timo Siltala.

7. Viime hetken säpinää ennen Lightning-luokan lähtöä. Etualla Matti Leppäsen kipparoima Gamma miehistönään Tarja Hassinen ja Anna Tapanila tekemässä yllätyslähtöä poijun päästä lähtölinjaa. Kuva Timo Siltala.

8. Tepä olette vasta tulossa kun me jo mennään. Samppa J Salmisen kipparoima Nikea miehistönään Tero Kotimäki ja Heikki Nurmi näytti ylivoimaisuutensa kääntömerkillä. Kuva Timo Siltala.

9. Kuhinaa kääntömerkillä. Useamman veneen tullessa samanaikaisesti kääntömerkille on sisäkaistalla etuajo-oikeus. Sinne on kova tunku mikä aiheuttaa hermoja kutkuttavia tilanteita. Matti Aallon kipparoima Burgundy III miehistönään Pyry Aalto ja Rosabella Hartman ( FIN 15331) on joutunut ulkoradalle. Esko Aallon kipparoima Forte (FIN 14534) hakee vapaata paikkaa. Kuva Timo Siltala.


Jyväskylän Veneseura ry | PL 64 40101 Jyväskylä | email jvs (ät) jvs.fi | Kotisatama Juurikkasaari, Säynätsalo | N 62°08.868' E 25°46.512'

Tulevat tapahtumat | Uutiset |  Yhteystiedot | Hae jäsenyyttä | Ilmoita osoitteenmuutoksesta JVS Facebookissa

Yhteistyökumppanit Viestintätoimisto Medita | ICT-palvelut Protacon Solutions | Juhlatalo Juurikkasaari | Säynätsatama