Jyväskylän Veneseura ry Jyväskylän Veneseura ry




Ajankohtaista - arkisto

30.07.2015

JVS:n Nikea MM-kisoissa Kanadassa


Samppa J. Salmisen, Tero Kotimäen ja Antti Kannisen Team Nikea osallistui heinäkuussa Lightning-luokkan MM-kisoihin Kanadan Eriejärvellä. 

Team Nikea - Jyväskylän Veneseura

 

Team Nikea: Antti Kanninen, Samppa J. Salminen ja Tero Kotimäki. Taustalla MM-kisoihin osallistuneita Litejä, jotka säilytettiin kisojen ajan poijuissa Eriejärvellä. 

Nikea miehistöineen osallistui 15.–25.7.2015 Lightning-luokan maailmanmestaruuskisoihin Eriejärvellä Kanadassa. Tämä oli ensimmäinen kerta kun kisasimme Euroopan ulkopuolella.

Kisat alkoivat Masters MM -kisoilla joihin pääsemiseksi oli täytettävä kaksi kriteeriä: ensiksikin kipparin pitää olla vähintään 55 vuotta ja kolmen hengen miehistön yhteenlaskettu ikä vähintään 130 vuotta.  Samppa täytti ensimmäistä kertaa tuon kippari -kriteerin ja yhteenlaskettuun ikään jäikin sitten jo vähän pelivaraakin. Niin se vaan aika hoitaa tämmöiset asiat kuntoon!

Masters-kisoissa sijoituksemme oli 41/63. Varsinaisiin MM-kisoihin taso entisestään koveni ja tuloksena sija 56/67. Paras lähtösijoituksemme oli 14.

Masters-veneistä vain 17 pääsi mukaan varsinaisiin MM-kisoihin. Ranta-alueella kävikin kuhina kun 50 Masters-tiimiä pakkasi veneitään kotimatkalle ja samalla alueella oli 50 uutta MM-kisoihin tulevaa venettä valmistautumassa veneen punnitukseen ja mittauksiin!

Suomesta hyvä aktiivisuus: mukana kuusi venettä

Eri maiden osalta MM-kisoihin pääsy oli hyvin erilaisten karsintojen tulosta: esim. USA:lla oli 18 varmaa kisapaikkaa, joista edellisenä vuonna karsi noin sata venettä.  Kaikki kauempaa tulleet maat eivät saaneet kaikkia kiintiöitään täyteen, joten USA sai lopulta MM-kisoihin 34 venettä. Isäntämaa Kanadalla oli mukana 11 venekuntaa ja Suomi oli kuudella veneellä hienosti kolmanneksi aktiivisin maa.

Suomella olisi ollut kisoihin kahdeksan paikkaa, joten jälleen kerran Suomen karsinnat kuuluivat sarjaan ”lompakkokarsinnat”.  Ilmoittautuneita maita oli 12, joista Meksikon ja Kreikan edustajat eivät kuitenkaan ilmaantuneet paikalle. Kreikkalaisten poisjäännin syy oli pankkikriisi: lentoliput ja majoitukset oli jo hoidettu, mutta kun pankit rajoittivat rahan saannin minimiin, niin kreikkalaiset eivät päässeet tulemaan.

Startit ison kisan suuri haaste

Suurin haaste oli starttien onnistuminen näin isossa fleetissä. Vapaata paikkaa starttiviivalta ei todellakaan saanut, vaan se piti pystyä taitavasti ottamaan. Kotimaan kilpailuissa meillä on vain SM -kisoissa reilut 20 venettä, mutta silläkään määrällä ei saa riittävää treeniä todella isoja startteja varten.

Muutaman kerran olimme ihan kohtuullisissa asemissa vielä hetki ennen starttia. Sitten kun tuli kiihdyttämisen aika, niin taitavammat tiimit pystyivät joko alta nostattamaan tai ajamaan yläpuolelta päälle. Yhden veneen päästessä päälle menevät kohta loputkin ohi ja sitten ei löydy mistään vapaita tuulia! 

Ylämerkin lähestyminen osoittautui erityisen haasteelliseksi. Mikäli lähestyit ylämerkkiä jälkimmäisen kolmanneksen joukossa, mikä osaltamme toteutui valitettavan usein, ei ylämerkkiä pystynyt käytännössä lähestymään merkin alta shiftejä hakien. Näin siksi, että merkkiä ja levittäjää kiertävät ja spinnulla alas ajavat veneet sotkevat ja peittävät tuulet täysin. Styyrpuurilla lähestyminen johti käytännössä siihen, että aina piti ajaa reilusti yli leikkarin, jotta sai edes jonkinlaista vapaata tuulta. Siinähän sitä oli pohtimista kuinka kulloinkin merkille kannatti tulla. Parasta olisi tietysti tulla kärkikymmenikössä, mutta kun…

Monesti tuntui ja näytti siltä, että venevauhti ja nousukulma eivät riitä. Asian arvioiminen oli hankalaa, koska juuri koskaan emme päässeet täysin vapaisiin tuuliin. Ainoa poikkeus oli Masters-kisassa, jossa otimme yhden erinomaisen startin ja pääsimme heti vapaisiin tuuliin. Tällöin olimme ensimmäisellä ylämerkillä sijalla 13. Sitten jatkettiin vielä kaksi täyttä kierrosta, jonka aikana pidimme sijamme hyvin ja olimme maalissa 14. Tämä antoi uskoa siihen, että venevauhti olisi kohdallaan.

Yhteinen ja avoin palautekeskustelu päivän starttien jälkeen

Päivän starttien jälkeen järjestettiin palautekeskustelu päivän purjehduksista. Oli todella mielenkiintoista kuunnella, kuinka sinä päivänä voitokkaasti ajaneet venekunnat olivat tehneet omia ratkaisujaan ja havaintojaan, kuinka kannatti purjehtia. Lisäksi saatiin yksityiskohtaisia kommentteja, kuinka parhaat venekunnat olivat säätäneet purjeitaan esim. aaltoa ylös tai alas purjehdittaessa. Todella mielenkiintoista ja avointa keskustelua kesken kuumimman kilpailun!

Lopputulos koostuu lukuisista pienistä ja isoista asioista: startti, kiihdytys, purjeiden trimmaus keliin ja aallokkoon, veneen ajaminen ja tasapainottaminen erityisesti isossa aallokossa kryssillä ja lenssillä, taktiikka jne. Näiden kaikkien hallitseminen vaatii todellista osaamista ja yhteistyötä tiimiltä. Tulos osoittaa, että ero varsinaisiin ammattilaisiin on todella katastrofaalisen iso!

Lake Erie – Liti-luokan syntysijoilla 

Buffalo Canoe Clubilla toimii Lightning Fleet 12, joka kertoo, että nyt ollaan lähellä Liti-historian syntysijoja. Seuran alueella on lisäksi Lightning-veneiden valmistajan Allen Boatsin tukikohta verstaineen. Seura perustettiin vuonna 1882 todella upealle hiekkarantaiselle lahdelle.

Eriejärvi – Lake Erie – on pinta-alaltaan 23 kertaa Päijänteen kokoinen. Saaria on vain muutama järven toisessa päässä. Järvi on suorakaiteen muotoinen ja kooltaan noin 80 km x 400 km, eli vähän isompi kuin Suomenlahti! Tuulten osalta tuntui erikoiselta, että tuulet asettuivat joka päivä puhaltamaan järven pituussuuntaisesti. Useasti päivän ensimmäistä starttia lykättiin useammalla tunnilla, kun kilpailulautakunta odotti, että tuuli kääntyy suuntaan 240 astetta ennen kuin ruvetaan purjehtimaan.

Kisa-alue oli aivan järven toisessa päässä, joten aallot kehittyivät 400 kilometrin matkalla muutamana päivänä todella mahtaviksi. Erie on Niagaran putousten yläpuolisista suurista järvistä pienin ja matalin. Keskisyvyys on vain 19 metriä ja syvin kohta 64 metriä. Kisa-alueella veden syvyys oli 10–15 metriä.

Erie-järvi maailmanmestaruuskisat

Veneet matalan rannan poijuissa kisojen ajan

Veneet säilytettiin kisojen ajan vedessä. Säilytyslaitureita ei ollut, vaan veneet kiinnitettiin lahdelle ankkuroituihin poijuihin. Seura oli siirrättänyt noin 50 omaa kölivenettä pois poijuista, jotta saatiin yli 60 litille oma säilytyspaikka. Veneille ja veneiltä pois päästiin kätevästi seuran mooring-palvelun veneillä.

Matala ranta oli ihanteellinen uintiin ja vesileikkeihin, mutta isojen veneiden laskut ja nostot olivatkin eri juttu. Seuran jäsenet olivat tehneet nelivetoisen erikoiskulkuneuvon, jossa moottorit ja ohjaamo oli nostettu kaksi metriä maan pinnan yläpuolelle. Tällä ajoneuvolla sitten trailerit ajettiin 50–100 metrin päähän rannasta, jotta veneet saatiin kellumaan. Homma toimi yllättävän kätevästi.

Mennessä pysähdyimme New Yorkiin neljäksi yöksi tutustumaan Manhattanin nähtävyyksiin. World Trade Centerin tuhottujen tornien paikalla oli vaikuttavat muistomerkit. Uusi WTC-pilvenpiirtäjä oli juuri avattu samalle paikalle ja pääsimme tutustumaan näköaloihin upean tuliterän tornin huipulta.

Kilpailun järjestäjä kuljetti meidät legendaarisilla keltaisilla koulubusseille ihastelemaan ja ihmettelemään luonnon voimia Niagaran putouksille.

Kisaisäntien ystävällisyys ja vieraanvaraisuus ja toiminnan tehokkuus olivat todella mieltä lämmittävällä tasolla. Rannalla oli tarjolla aina pientä naposteltavaa ja grilliherkkuja. Parina iltana päivä huipentui kilpailijoiden yksityiskodeissa järjestettyihin hienoihin rantajuhliin.

Mahtava reissu, josta riittää muisteltavaa vuosikymmeniksi!

Team Nikea FIN-14364, JVS
Samppa J Salminen, Tero Kotimäki ja Antti Kanninen

 

Tulokset:           http://lightningworlds.com/

Valokuvat:        http://nauticalphotography.smugmug.com/2015LightningWorlds

Kategoria: Kilpapurjehdus
Kirjoittaja: mika

Jyväskylän Veneseura ry | PL 64 40101 Jyväskylä | email jvs (ät) jvs.fi | Kotisatama Juurikkasaari, Säynätsalo | N 62°08.868' E 25°46.512'

Tulevat tapahtumat | Uutiset |  Yhteystiedot | Hae jäsenyyttä | Ilmoita osoitteenmuutoksesta JVS Facebookissa

Yhteistyökumppanit Viestintätoimisto Medita | ICT-palvelut Protacon Solutions | Juhlatalo Juurikkasaari | Säynätsatama